Dark Fellows

Get My Updates By Email

Friday, March 23, 2012

#858 Me Vs The Excruciating Yesterday

Kelmarin aku nangis tengok Adam kareb. 5 tahun dia constipation, aku tak pernah pun nangis tengok dia no matter how I wish that Allah can swtich my body with his when he's in pain. Tapi kelmarin memang aku tak sanggup tengok dia. Habis gaya, duduk, bangun, posisi merangkak, rukuk, mencangkung... All I can do is just watched him! Poor kid. Setakat merah muka adalah perkara biasa. Setakat meraung menjeritkan perkataan 'sakitnye, sakitnye' adalah biasa. Setakat mintak aku peluk time sakit adalah biasa. Setakat mintak sapukan minyak kuning kat perut adalah biasa. Tapi kelmarin, sampai berbintik merah kat muka. Sampai pagi ni tak hilang lagi. Agaknya kapilari darah dia pecah kot time dia meneran sekuat hati tu.
Pipi kanan.
Can you see the red dots? Muka lemah giler lepas setel tuh. Dari 12.30pm masuk toilet, 1.30pm baru keluar. Imagine. Meraung-raung sejam sakit. Bila diingat balik, aku terankan Zaraa pun tak sekuat tu, tak selama itu. Alhamdulillah bersalin mudah kan. Bersalin tu ada air ketuban untuk melincirkan. Tapi dia? Alahai.... Memang tak sampai hati tengok dia kelmarin. Tak putus-putus mulut doa kat Tuhan, Ya Allah, ringankanlah azab yang dirasai anakku ini... Dok ulang-ulang ayat tu. Tak tahu dah nak buat macam mana. Umur 5 tahun dah diduga sehebat ini. Tiap kali kareb, bleeding. Dari kecik. Kesian rektum dia.

Last kareb Selasa lepas. So after 10 days, baru keluar. Imagine lah. Pegi sekolah first day lepas cuti sekolah tu, cikgu cakap dia bersedih kat sekolah. Dok sebut-sebut mommy cikgu cakap. Aku rasa sebab sakit perut nak kareb tu la. Memang dia kalu time sembelit teruk tu, 2,3 hari sebelum keluar tu memang dok sakit perut. Hmmmm... Entah sampai bila la Adam ni nak kena face benda ni.

Yang aku herannya dia memang tak reti serik. No matter how we make him understand that if he doesn't eat or drink, he will suffer in the loo, dia tetap camtu jugak. Memang kena refer psychologist kot? Naik fedap jugak aku. Tiap kali sakit berjam-jam dengan aku-aku skali kena tunggu dia dalam toilet. Kelmarin lepas keluar tu, aku  ugut dia. Cakap lain kali kalu kalu aku suruh tak nak makan, tak nak minum, kalu sembelit dia kena sakit sorang-sorang dalam bilik air. Aku tak nak tunggu dah. Entah berkesan ke tak ugutan aku. 
Pipi kiri.
Disebabkan temankan dia sejam dalam toilet kelmarin, aku termissed Secret Garden. Terpaksa la gigih godek dalam internet tengok secara online aje. Oh sangat primitif tengok secara itu. Tapi kalu tak tengok, nanti episod arini tak paham pulak. Baru episod 14. Rini cakap episod 17 aku bakalan berjejesan air mata. Omo! Tisu! Tisu! Tisu! Disebabkan kegigihan aku kelmarin jugaklah, aku terlupa nak basuh baju sekolah Adam, tak sempat nak gosok, nyaris-nyaris tak sempat nak lipat kain, masak lintang pukang, umah tak bervakum, lupa nak offer air kat Adam (memang kena paksa, kalu tak suruh dia tak minum)etc, etc.... Huh, banyak betul keje tergendala kalu aku menepek tengok citer korea ni.

Ehem... Good news. Kelmarin kitorang terbeli lagi. Apakah itu? Hehehehe......

5 comments:

jie @ azie said...

sian nyo ko adam... dgr pun nok tiok.. sedih sggh kalu anok2 sakit ni ;(

Anonymous said...

nagis tgk adam huhuhuhu bawa la jumpa doc..tunjuk pic tu..sampai jd mcm tu sekali..if gitu kira normal, tak apa2 syukur what if anythg..me doa adam sihat walafiat sokmo2 huhuhu amin
-kakak-

Anonymous said...

K. Teh, biasanya ade Some options la dietitian will suggest... 1st, fiber ade mcm jenis ade y boleh shake, ade tablet boleh chew.. 2 nd is probiotik..anak nor y sulung pun face the same prob jgk.. Suruh minum air payah sgt... Suruh mkn syr jgn harapla.. So nor bg probiotc plg tak pun y dlm vitagen or yakult pun dh ok...try buat research ckit k

R I N I . R A N I said...

Sian kat adam :(
Kalo bg pisang pun, dia tokse mkn ke? Anak2 aku, aku buwi pisang ari2 sbb nok suh kareb everyday

Omo...omo...aku nok ulang tgk laa 'Secret Garden'. Tak menahan nok tgk Hyun Bin ku sayang

niSamiR said...

Mek teh.aku ada satu produk ni n mmg aku pun tgh mkn la ni Miki Prune.aku xtau mu prnh bc x bnd ni.byk khasiat n sedap..tp yg main concern to me bout adam is susah nk kareb.aryssa b4 this 4 5 hr jgk la,n mudah sgt jangkit cough flu.alhamdulillah since aku bg aryssa bnd ni,kareb evryday n batok flu so far xde.br sbln aku try kat dia.harga agk mahal la sket tp if dia consume dlm sbln stgh br abes.mu try google dulu,kalu agk2 nk beli,pm aku kat fb deh.aku bkn la agen,tp bleh la tlg bli frm saing aku.tp kalu malas google,mu pm aku kat fb,aku copy paste bnd tu ko mu deh.aku sian tgk adam.tgk dia macey ank aku sndiri.tp s usual la kan,setiap org kdg2 x sm kesan dia tp worth trying.rmai dah try.so far positive..tp ye lah Allah wills jgk kan.